Hoe belangrijk is gevaarherkenning bij het CBR auto examen?

Het theorie examen bestaan uit 2 categorieën, gevaarherkenning en kennis & inzicht. In dit artikel gaan we het uitvoerig hebben over het onderdeel gevaarherkenning.

Gevaarherkenning bij het theorie examen

Tijdens het examen krijg je 25 vragen met betrekking tot gevaarherkenning. Per vraag krijg je ongeveer zeven seconden de tijd om antwoord te geven en moet je minimaal 13 vragen juist beantwoorden. Je mag eigenlijk dus best wel veel fouten maken om alsnog een voldoende te scoren.  

In principe is dit ook wel het onderdeel waar de meeste mensen een voldoende scoren. 💪  Dat is maar goed ook! Want gevaarherkenning is ver weg het meest makkelijke onderdeel.

Het komt maar zelden voor dat kandidaten zakken voor dit onderdeel en wél slagen voor het onderdeel kennis & inzicht. Dat is ook niet zo gek, want voor het onderdeel kennis & inzicht moet je minimaal 35 van de 40 vragen juist beantwoorden! 

Voor vele wordt gevaarherkenning dan ook gezien als een verplicht nummertje - een onderdeel dat je simpelweg even moet afvinken. Maar is het dan wel belangrijk genoeg om het überhaupt in het examen op te nemen? Als toch bijna iedereen voor slaagt, waarom is het dan relevant? Wij weten bijvoorbeeld voor een feit dat veel van onze conculega's (andere theoriescholen) het onderdeel gevaarherkenning niet eens behandelen tijdens hun cursus. 

Hoe belangrijk is gevaarherkenning voor de theorie?

Vele zullen zeggen dat gevaarherkenning onmisbaar is voor het theorie examen. Zij zijn van mening dat je een gevaar op de weg bent als je dit onderdeel niet goed beheerst.

Wij van mening dat het niet onbelangrijk is, maar de manier waarom het wordt getoetst sluit niet aan op de werkelijkheid. Het zou logischer zijn om gevaarherkenning alleen te beoordelen tijdens het praktijk examen. Ik leg je graag uit waarom.

Het heeft allemaal te maken met het verschil tussen oog / hand coördinatie in combinatie met een afbeelding en oog / voet coördinatie in combinatie met een 'live gebeurtenis'. 

Gevaarherkenning word getoetst aan de hand van een 25 afbeeldingen waarbij een verkeerssituatie wordt afbeeld en de kandidaat drie keuzes krijg, namelijk: remmen, gas los laten of niets doen. 

 Voorbeeld van een mogelijke examenvraag.

Voorbeeld van een mogelijke examenvraag.

In de werkelijkheid reageer je echter heel anders op deze situaties dan tijdens het theorie examen. In het echt bestaat je reactie uit een combinatie tussen je ogen en voeten. Met je ogen zie je de situatie en met je voeten reageer je daarop. Daarnaast heb je in de werkelijkheid te maken met al je andere zintuigen. Je kunt reageren op geluiden (horen) en zelf op basis van een bepaalde geur (ruiken) zou je een gevaar kunnen herkennen. Bijvoorbeeld bij de geur van verbranding. 

Het toesten van gevaarherkenning aan de hand van afbeeldingen vinden wij dus niet de beste manier. Maar helaas kunnen we niets veranderen aan het feit dat het nog steeds een examen onderdeel is. Om die reden zullen wij het dan ook altijd behandelen tijdens onze theoriecursus. 

Hoe scoor je de meeste punten?

Zoals eerder aangegeven, slagen gelukkig de meeste kandidaten voor dit onderdeel. Maar het zou natuurlijk erg zonde zijn als jij één van de personen bent die het net niet haalt. Speciaal voor jou hebben we een aantal simpele tips. Als je je simpelweg houdt aan het onderstaande moet het goed komen. 

Remmen doe je bij

Dieren
Kinderen
Bal, ballon, vlieger
Drempel vlak voor je
Gevaarlijke situatie vlak voor je
Word je zicht belemmerd voor een bocht
Vrachtwagen als tegenligger
Twijfel situatie

Gevaarherkenning Remmen

Gas los laten doe je bij

Bocht in de verte en kom niets aan
Drempel in de verte
Tegenligger in de verte
Besneeuwde weg met een tegenligger
Waarschuwingsbord

Gevaarherkenning Gas los laten

Niets doe je bij

Niets, heel simpel eigenlijk. 
Gebeurt er niets? Zie je niets? Dan doe je ook niets.
Rijdt je 20 km/p doe het vrijwel 90% van de gevallen ook niets


Speciaal voor jou! De allerbeste gevaarherkenning tip ik een korte video!

De Theorietip die ik vandaag wil behandelen gaat over het onderdeel gevaren herkenning.

Gevaren herkenning is het onderdeel waar het auto theorie examen mee begint.

Het bestaat uit een simulatie van 25 verkeerssituaties, en je moet dan een beslissing nemen. Wat ga je doen? “Remmen”, “Gas los laten” of “Niets doen”

Per vraag heb je ongeveer 8 seconden de tijd om antwoord te geven. Dus doe je dit voor het eerst houd er rekening mee dat het heel snel gaat!

Wat ik zal doen is heel simpel, ik wil je de basis mee geven van het principe van dit onderdeel.

wanneer moet je nou “Remmen” wanneer moet je “gas los laten” en wanneer doe je nou “Niets’.

Houd je aan deze basis en dan slaag je 100%

Neem dit een keer door voor dat je examen gaat afleggen en dan weet je zeker dat je dat dit onderdeel goed komt.

Wanneer moet je nou “Remmen” , “Gas los laten” of “Niets doen” ?

Let op remmen doe je ALTIJD bij:

Gevaar vlak voor je;

REMMEN

Een drempel vlak voor je neus;

REMMEN

Heb je een vrachtauto als tegenligger? Maakt niet uit of die vrachtauto ver is, op een afstand of vlak voor je neus;

REMMEN

ga je de bocht om, en je weet niet wat er achter die bocht afspeelt. Je zicht word belemmerd voor een bocht;

REMMEN

Bij twijfel, je komt er echt niet meer uit. Kies dan voor veiligheid en dat is altijd;

REMMEN

Houd er rekening mee, remmen zal vaak ingedrukt moeten worden tijdens dit onderdeel

Wanneer laat je gas los ?

Bocht in de verte, en er komt geen tegenligger aan?

GAS LOS LATEN

Drempel in de verte;

GAS LOS LATEN

Tegenliggers in de verte ;

GAS LOS LATEN

Een besneeuwde weg met daarop tegenliggers;

GAS LOS LATEN

Zie je een waarschuwingsbord;

GAS LOS LATEN

Dus zie je verte, denk je verte meteen gas los laten tijdens dit onderdeel

Wanneer doe je niets

NIETS DOEN

Zie je niet, gebeurt er niets

NIETS DOEN

Rij je 20 km/u


Doe je voordeel met de bovenstaande tips 🙂

Mocht het alsnog lastig vinden kun je altijd contact met ons opnemen.


Wist je dat wij ook een Online Auto Theorie Cursus hebben?!

Super handig voor als je buiten Amsterdam en omstreken woont.

Voordelen:

  • 8 hoofdstukken waarin alle onderdelen, vragen én antwoorden worden behandeld die je kunt verwachten tijdens elk CBR examen!

  • Onbeperkt streamen, net als Netflix

  • 1 week, 3 weken of 1 maand toegang

  • Duidelijke uitleg in een begrijpelijke taal!

 Klik hier voor meer informatie


Heb je moeite met de verkeersborden?

Voor jou hoeft dat nu geen probleem meer te zijn! We hebben namelijk een geweldig overzicht voor je met alle belangrijkste verkeersborden en de betekenissen.

Download deze GRATIS 🚀