Blog Post

De belangrijkste rode borden op een rij

Sherita Jager - 6 min lezen

Verkeersborden zijn een belangrijk onderdeel van veilig rijden en je theorie-examen halen. Borden worden gebruikt om je ergens op te wijzen of te waarschuwen voor potentiële gevaren. Ze zijn overal en je krijgt er dan ook zeker vragen over tijdens je theorie-examen (auto, bromfiets én motor!). Vandaag bespreken we een paar belangrijke rode verkeersborden en hun betekenis.

Wist je dat de meeste fouten in het theorie-examen worden gemaakt bij verkeersborden? Bij elk examen worden er altijd altijd altijd vragen gesteld die specifiek gaan over verkeersborden. Leer de verkeersborden daarom goed uit je hoofd, want dat is makkelijk punten scoren! Hulp nodig bij het leren van je theorie-examen? Bekijk onze online videocursus voor bromfiets, auto en motor. Wij helpen jou slagen voor het theorie-examen.

Soorten verkeersborden

Verkeersborden zijn niet zomaar rond, driehoekig of vierkant. Door de vorm en kleur kun je zien wat het bord betekent. Afhankelijk van hoe je ze ingedeeld, zijn er zes soorten borden:

De verkeersborden op een rij:

  • Waarschuwingsborden: Dit zijn driehoekige borden met een rode rand die je waarschuwen voor iets. Denk aan een gevaarlijke oversteek.

  • Verbodsborden: Deze borden zeggen wat je juist niet mag doen. Meestal zijn dit ronde borden met een rode rand. Een bekend bijvoorbeeld is dat je ergens niet mag inrijden.

  • Gebodsborden: Deze borden zeggen wat je juist wel moet doen. Ze zijn vaak blauw en rond. Denk aan een verplicht fietspad.

  • Voorrangsborden: Deze borden komen in alle kleuren en vormen, en hebben altijd te maken met voorrang verlenen of krijgen.

Overige borden zijn informatieborden – ze zijn meestal vierkant of rechthoekig, en blauw. Deze wijzen je op een bepaalde situatie (een doodlopende straat, bijvoorbeeld). Onderborden zijn uitlegborden die – ja, ja – onder andere borden hangen.

Rood is van een kleur wat van nature staat voor gevaar, aandacht en prikkeling. Logisch dus ook dat het veel wordt gebruikt in verkeersborden.

De belangrijkste rode ronde borden (verbodsborden)

Niet alle borden in het verkeer worden gevraagd tijdens je theorie... Maar speciaal voor jou hebben wij een overzicht gemaakt van een paar van de allerbelangrijkste borden die je echt moet kennen. De kans is groot dat je een van deze borden krijgt tijdens je theorie-examen!

We beginnen met rode ronde borden:

Maximumsnelheid

Maximum snelheid 30 km/u. Hier heb je natuurlijk meerdere borden van met andere snelheden.

Keerverbod (geen u-bocht/u-turn maken)

Je mag hier niet keren of draaien om weer terug te rijden waar je vandaan kwam. Dit bord zie je vaak ook op kruispunten met verkeerslichten. Het is dan gevaarlijk om te keren, omdat de tegenligger tegelijk met jou groen licht krijgt.

Stopbord

Dit is een bord wat vaak op een slagboom getoond wordt (als je een garage of terrein oprijdt). Als hij weer omhooggaat wordt mag je weer verder rijden. Soms staat er in het bord waarom je moet stoppen, bijvoorbeeld 'douane' of 'politie'.

Inhaalverbod

Van links naar rechts:

1) Verbod voor vrachtauto's om motorvoertuigen in te halen.

2) Verboden om in te halen in het algemeen.

3) Je moet tegenligger voorrang geven (deze zie je vaak bij een wegversmalling). Je tegenligger heeft het bord dan precies andersom.

Verboden in te rijden

Van links naar rechts: 

1) Eenrichtingsweg: In deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Hier mag je dus niet in, maar vanaf de andere kant waarschijnlijk wel.

2) Gesloten in alle richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Hier mag je dus gewoon niet in.

3) Gesloten voor ruiters, vee, wagens en motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 kilometer per uur en brommobielen, én fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen.

Geslotenverklaringen voertuigen

Van links naar rechts:

  1. Gesloten voor voertuigen op meer dan twee wielen. Een motor mag hier wel in.

  2. Gesloten voor vrachtauto’s. Jij als autobestuurder mag wél de straat in.

  3. Gesloten voor vrachtauto's en bussen, jij mag er dus ook weer in.

Verboden voor grote voertuigen

Deze twee borden geven aan dat als je voertuig breder is dan 2,3 meter of hoger is dan 3,1 meter je niet verder mag rijden. Je ziet deze borden in smalle straten of parkeergarages. Maar geen zorgen, zolang jij geen groot voertuig bestuurd, kun je er met een normale auto gewoon in, want je bent echt niet hoger of breder dan deze afmetingen. Een van de breedste auto’s op de markt is de Tesla Model S, en deze is mét spiegels 2 meter en 18,7 centimeter. Dat wordt een beetje wurmen, maar kan zelfs nog best. 

Verboden voor zware voertuigen

Links: Gesloten voor voertuigen en samenstellingen van voertuigen waarvan de aslast hoger is dan op het bord is aangegeven. De aslast wordt op meerdere manieren berekend, en is een ingewikkelde formule, maar als jij gewoon een normale auto rijdt, hoef je je geen zorgen te maken over dit bord.

Rechts: Gesloten voor voertuigen en samenstellingen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord is aangegeven (in dit geval 5,4 ton = 5400 kilo). Een auto weegt meestal tussen de 700 en 2000 kilo, dus ook hier hoef je je geen zorgen te maken (maar je moet het bord natuurlijk wel kennen!).

Dat waren een paar van de belangrijkste ronde rode borden. Verder met de rode driehoekige borden!

De belangrijkste driehoekige rode borden

Driehoekige borden zijn waarschuwingsborden. Ze waarschuwen je voor iets in je nabije omgeving. Belangrijk om ze goed te kennen dus!

Voorrang

Dit is een voorrangskruising, verleen dus voorrang. Dit bord lijkt op een haaientand. Makkelijk ezelsbruggetje: stop! anders bijt 'ie je!

Voorrangsborden, van links naar rechts

1) Voorrangskruispunt, zolang je rechtdoor rijdt, heb jij gewoon voorrang op alle andere wegen (links en rechts).

2) Je nadert een voorrangskruispunt met een weg van rechts en jij hebt gewoon voorrang.
3) Je nadert een voorrangskruispunt met een weg van links en jij hebt voorrang.

STOP-bord

Verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg. Komt er niets aan? Dan moet je alsnog minimaal 2 seconden wachten. Dit bord staat vaak bij gevaarlijke, onvoorspelbare of onoverzichtelijke kruisingen, dus luister echt naar het bord – het staat er niet voor niks.

Vooraanduiding gevaar

Dit bord zegt ook dat je goed op moet letten! Pas je snelheid aan want je nadert een situatie die extra aandacht vraagt. Dit bord gaat altijd samen met een onderbord dat uitlegt wat je kunt verwachten. Een fietspad of voetgangersoversteek, bijvoorbeeld.

Wegversmalling

Nee, dit zijn geen dansende benen (zie jij ze ook?). Deze borden laten zien dat weg waarop je rijdt smaller wordt. Dit kan vanwege allerlei redenen zijn, maar belangrijk is dat je er rekening mee houdt, want je wordt ervoor gewaarschuwd.

Let op voor tegenliggers

Je bent niet alleen op de weg. Er kunnen tegenliggers aankomen (het is dus geen eenrichtingsverkeer).

Hobbels en bobbels

Deze borden lijken op elkaar, maar hebben een totaal verschillende betekenis. Het linkerbord waarschuwt voor drempels. Het rechterbord waarschuwt je voor een slecht wegdek.

Dit waren een paar van de belangrijkste rode borden, maar we kunnen we nog wel even doorgaan. In totaal zijn er zo'n 100 verkeersborden, en dus ook nog veel meer rode verkeersborden. Wil je alle andere rode (en blauwe, gele, witte, zwarte, groene....) borden leren? Download dan hier het compleetste overzicht van de belangrijkste borden die elk examen voorbijkomen!