Blog Post

Wat is de beste manier om je theorie te leren?

Quincy Berkleef - 5 min lezen

In dit artikel:

Zie je jezelf al gaan op je bromfiets, auto of motor? Yes, wij ook – we geloven in je! Maar er is natuurlijk nog één klein heikel punt: je moet je theorie halen. Je bent er vast al mee bezig. Wat heb je er al over gehoord? Dat het elk jaar moeilijker wordt? Dat je vrienden al tig keer zijn gezakt? Dat je moet blokken terwijl je het al zo druk hebt? Geen zorgen – je redt het echt wel. In dit blog vertellen we je hoe je makkelijk je theorie kunt leren.Β 

Misschien heb je inderdaad gehoord dat het theorie steeds moeilijker wordt. We willen je niet ontmoedigen, maar ja, er wordt steeds meer van je verwacht. Waar je vroeger even flink kon stampen en al fluitend je theorie-examen haalde, is het nu wel andere koek.Β 

Twintig jaar geleden lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent. Wat is er veranderd? Er wordt verwacht dat je niet alleen de regels kent, maar ook inzicht hebt. Daarom worden er lastigere (inzicht)vragen gesteld.

Het heeft overigens goede redenen om het moeilijker te maken: het verkeer is complexer geworden en dat vraagt om een doordachte toetsing, zoals ze het zelf noemen.

Je theorie leren via een boek

Vroegah, leerde de meeste mensen hun theorie uit een boek. Nu vinden we dat misschien oud en stoffig, maar toen werkte dit prima. Zoals we net zeiden was het theorie-examen toen makkelijker, maar aan een boek zitten nog wel meer haken en ogen. We noemen er een paar:

  • Een boek is passief: jij leest en hebt nul interactie met de lesstof. Om de stof goed tot je te kunnen nemen moet de stof over en weer gaan als een pingpongbal.

  • Een boek is snel verouderd: dus dat boek van je buurjongen, Marktplaats of de biep? Grote kans dat de stof die erin staat niet meer actueel is.Β 

  • Een boek heb je niet altijd bij de hand. Dus als de bus vertraging heeft, je een tussenuur hebt of gewoon even zin hebt om te leren? Meestal heb je hem dan echt nΓ©t niet bij je.

Je theorie leren via een eendaagse cursus

Een eendaagse cursus dan? Beter van niet. Waarom werkt een eendaagse cursus, ook wel spoedcursus genoemd niet? Laten we er kort over zijn. Omdat je bij zo’n cursus flink stampt, je alle info en vragen aan je kortetermijngeheugen toevoegt en deze nog even op korte termijn nog naar boven kan halen. Vaak leer je ook nog trucjes en ezelsbruggetjes.

Soms heb je hiermee geluk en haal je dus je theorie-examen. Het nadeel? Je bent het meeste weer vergeten zodra je de zaal uitloopt – niet echt handig dus.

Het CBR zei het hierboven al en wij beamen het: het verkeer is complexer dan vroeger. Je theorie kennen en halen is voor je eigen veiligheid en die van je omgeving.Β  Met speciale auto’s, nieuwe voertuigen en dus nieuwe verkeerssituaties, is het belangrijk dat je je theorie echt beheerst.Β 

Dat als ze je β€˜s nachts wakker maken met een lastige verkeerssituatie, je deze al kwijlend en dromend kunt oplossen – je snapt ons punt. Dit is eigenlijk niet mogelijk via een eendaagse cursus. En daarnaast zijn deze cursussen vaak nog erg duur. Zonde van je geld! πŸ’Έ

Je theorie leren via een online-videocursus

Wij bij Theorie Toppers werken met een online-videocursus. Deze kun je streamen waar je ook wilt. Ook komen er natuurlijk examenvragen bij.

Met onze online-videocursus combineer je het beste van alle opties:

βœ… je leert in je eigen tempo, vanuit huis, in de bus, of waar dan ook

βœ… het is een voordelige optie om te leren, je bespaart dus geld

βœ… je hoeft geen zwaar boek mee te slepen

βœ… het is altijd up-to-date

βœ… je weet precies wie jou de stof aanleert, want je hebt natuurlijk al previews gezien van Quincy via TikTok, Instagram, Facebook of YouTube.

Je theorie leren via een cursus bij je rijschool

Niet alle rijscholen bieden een cursus aan, maar veel doen dat wel. Via een cursus – waar je vaak fysiek aanwezig bent –, leer je tijdens een paar bijeenkomsten je theorie. Handig, want je kunt vragen wat je wilt en met een beetje mazzel is het ook nog eens gezellig. Het nadeel? Het kost meer, duurt langer, en je moet je aanpassen aan de tijden van je rijschool. En je moet maar net geluk hebben met de docent.

Welke manier werkt voor jou het beste? Dat is afhankelijk van je eigen voorkeuren. Wij weten in ieder geval dat onze cursisten laaiend enthousiast zijn en hun theorie echt goed beheersen. Bekijk alvast een voorproefje op TikTok, Instagram, Facebook, of YouTube, of koop je pakket meteen.

Klaar voor de start?

Kies pakket en begin vandaag nog πŸŽ‰

  • Verkeersborden
  • Verkeersbegrippen
  • Engelse ondertiteling
  • 24/7 support