Alles over de technische kant van je auto!

Alles over de technische kant van je auto!

Als je denkt dat de vragen voor het theorie-examen voor je auto alleen over de verkeersregels gaan, dan heb je het mis. Om voor je autotheorie-examen te slagen, heb je ook wat kennis over de technische kant van je auto nodig. Geen zorgen – niemand verwacht dat je je eigen auto repareert, maar de basiskennis om veilig te kunnen rondrijden, heb je wel nodig. In dit blog bespreken we de belangrijkste zaken.

 

De profieldiepte van je band: hoeveel mm?

Je hebt er vast wel eens van gehoord: het profiel van een band.
Elke band, of het nu een band van een fiets, scooter of auto is, heeft een ‘profiel’. Dit zijn de ‘hoogteverschillen’ of het reliëf van de band. Het profiel zorgt ervoor dat het water tussen de band en het wegdek afgevoerd kan worden. Dit vermindert de kans op aquaplaning bij slecht weer.

Het hoogteverschil, of de ‘profieldiepte’ van de band moet een bepaalde diepte hebben om goed te kunnen werken. Bij een standaard autoband is de profieldiepte wettelijk vastgesteld op 1,6 mm.
Beetje bij beetje slijt het profiel van de band. Daarom heeft elke band ‘slijtage-indicatoren’ op de band. Hiermee kun je makkelijk zien wanneer je banden vervangen moeten worden. 
 
Een andere manier om te kijken of het profiel nog goed is, is door een één euro muntstuk in de groeven te steken. Zie je het gouden randje van het muntstuk? Dan moet je je banden vervangen.

Winterbanden (die zorgen voor extra grip bij slecht weer, werkzaam vanaf 7 graden en lager) moeten aan dezelfde eisen voldoen. Maar om zeker te zijn dat de winterbanden goed z’n werk doen, wordt aangeraden de winterbanden te vervangen zodra de profieldiepte minder is dan 4 mm.
Waarom je niet het hele jaar door op winterbanden kan rijden? Omdat winterbanden bij hogere temperaturen zorgen voor een langere remweg.

Je bandenspanning – waarom is dit belangrijk?

Nog wat over banden. Weet je nog dat gevoel van fietsen op zachte banden? Je komt bijna niet vooruit. In een auto kom je best vooruit met zachte banden, maar toch is het af te raden om met te zachte banden (een te lage bandenspanning) te rijden. 

Een lage bandenspanning zorgt namelijk voor:
  • Extra slijtage
  • Slechte wegligging
  • Hoog brandstofverbruik (je auto moet nu meer moeite doen om vooruit te komen)
  • Meer kans op aquaplaning
Je kunt je bandenspanning controleren bij een tankstation, waar je ook meteen je banden kunt oppompen. Hoe hoog de bandenspanning moet zijn kun je zien in het instructieboekje van de auto. Pomp de banden niet te hard op, want een te hoge bandenspanning zorgt voor minder grip op de weg.

Veilig op de weg met APK

De APK – algemene periodieke keuring – is wettelijk verplicht in heel Europa. Deze keuring zorgt ervoor dat alle auto’s op de weg veilig zijn en aan de milieuvereisten voldoen. Als je auto niet gekeurd is mag je niet rijden. Doe je dat toch dan krijg je een boete, en bij een ongeluk keert je verzekering geen geld uit.

De auto wordt gekeurd door een garage die erkend is door het RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Hoe vaak je auto gekeurd moet worden, hangt af van het soort auto en hoe oud hij is. 

Bij nieuwe benzineauto’s is de eerste APK na 4 jaar. Daarna na 2 jaar, weer 2 jaar en daarna jaarlijks.

Voor nieuwe diesel- gas en hybride auto’s is de eerste APK na 3 jaar, en daarna jaarlijks. Je kunt dit altijd nakijken via de RDW-kentekencheck

Onthoud dat een APK-keuring een momentopname is. Als je auto is gekeurd, kan er natuurlijk alsnog iets kapot gaan.

Houd je auto daarom altijd goed in de gaten. Let op de lichtjes in je dashboard (de controlelampjes, zie hieronder) en controleer regelmatig de buitenkant van je auto.

ABS als lifesaver

ABS staat voor anti-blokkeersysteem. Dit is een systeem dat automatisch aangaat zodra jij keihard remt (bij een noodgeval). Het is een vrij ingewikkeld verhaal, maar het ABS zorgt ervoor dat jij kunt blijven sturen tijdens het remmen. ABS klinkt een beetje abstract, maar het is wel iets wat je moet weten voor je theorie-examen.

Wat je moet weten ónder de motorkap

Onder de motorkap moet je weten te vinden:
  • Ruitenwisservloeistof
  • Koelvloeistof
  • Motorolie
  • Motoroliepeil
  • Accu

Meld je aan voor onze videocursus voor meer uitleg.

via GIPHY

De controlelampjes in je dashboard

Tot slot zijn er nog een hele hoop controlelampjes die kunnen gaan branden in je dasboard. Deze lampjes zeggen iets over de toestand van je auto. Denk aan de temperatuur van je motor, je handrem, het oliepeil en meer. 
 
Zoals Quincy zegt: Behandel de controlelampjes als verkeerslichten. 

🔴. Rode lampjes is stoppen. Brandt er een rood lampje in je dashboard, zorg er dan voor dat je meteen stopt op een veilige plek en laat er iemand bijkomen (of fix het zelf als je toevallig wél monteur bent 😉). 

🟠  Brandt er een oranje lampje? Dan kun je nog doorrijden, maar los het probleem wel zo snel mogelijk op.

Extra: Kilometerteller vs. snelheidsmeter

Dit is niet helemaal een technisch onderdeel, maar we noemen het toch maar even. Je kunt namelijk deze instinker krijgen bij het theorie-examen: 

Mag je rijden met een kapotte kilometerteller? Het antwoord is JA. De kilometerteller is namelijk de teller die bijhoudt hoeveel kilometer je al hebt gereden, en heeft dus niets te maken met je snelheid. Met een kapotte snelheidsmeter mag je niet rijden.

Wil je meer weten over de technische kant van je auto + alle controlelampjes zien? Bestel dan onze online autotheorie-videocursus. In 8 duidelijke hoofdstukken leggen we je alles uit wat je moet weten om te slagen voor je theorie. Ook krijg je een hele hoop oefenvragen om zeker te zijn dat je goed voorbereid je theorie ingaat.