Blog Post

Rotondes – Alles wat je moet weten voor je theorie examen

Sherita Jager - 6 min lezen

Wat zijn de regels op een rotonde? Hoe moet je een rotonde rijden? Rotondes zijn voor veel mensen lastig, dus je bent niet de enige die dit zich afvraagt. In dit blog leggen we je uit hoe je op een rotonde rijdt, en geven we je 3 theorie-examenvragen die je kunt verwachten!

Rotondes zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Logisch, want ze zijn een stuk veiliger dan normale kruispunten. In dit blog vertellen we je alles over de voorrangsregels bij rotondes, en meer!

In dit blog:

Waarom een rotonde? Rotondes zijn veiliger

Rotondes zijn bedoeld om veiliger te rijden. Er zijn 50% minder verkeersongelukken en 75% minder letsel en verkeersdoden, in vergelijking met kruisingen met verkeerslichten. 🤯 

Ook stroomt het verkeer beter door en is er minder onderhoud nodig (want er zijn geen stoplichten).

Je moet de rotonde dan natuurlijk wel goed gebruiken. 

Soorten rotondes

Wegontwerpers zitten nooit stil. Rotondes worden steeds groter en uitgebreider. Sommige rotondes bestaan uit meerdere banen of hebben speciale stroken. Dit zijn de 3 belangrijkste rotondes:

  1. De basisrotonde bestaat uit een rijstrook voor rechtsaf, rechtdoor of linksaf. Dit wordt ook wel een enkelstrooksrotonde genoemd omdat er maar een enkele rijstrook is.

  2. De meerstrooksrotonde heeft (ja, ja) meerdere rijstroken.

  3. De turborotonde is een meerstrooksrotonde, waarbij je voorsorteert voordat je de rotonde opgaat. Je rijdt hierdoor meteen de juiste strook op, en kunt ook niet meer wisselen als je er eenmaal opzit. Het voordeel van deze rotonde is dat het veiliger is en het verkeer makkelijker doorstroomt.

Rotondes worden aangegeven met 2 borden:

Dit bord vertelt je dat er een rotonde aankomt:

En dit bord vertelt je dat je de rotonde oprijdt:

Hoe moet je een rotonde rijden en wat zijn de regels op een rotonde?

Laten we er niet langer omheen draaien (pun intended). Hoe moet je een rotonde rijden en wat zijn de regels op een rotonde? 

Helaas zijn er geen makkelijk te onthouden voorrangsregels. Let daarom altijd goed op borden of haaientanden voordat je een rotonde oprijdt.

Een paar vuistregels die je wel kunt onthouden:

  • Bij een rotonde zonder borden of andere signalen, heeft rechts voorrang. In zo’n geval, heb je ook voorrang als je de rotonde opgaat. Let op: Eigenlijk bestaan er geen rotondes zonder borden of andere signalen.

  • Als je de rotonde weer af wilt, heeft al het verkeer, dus ook fietsers en voetgangers, die al op de rotonde rijden voorrang. Let altijd goed op de borden. Die hebben altijd gelijk.

  • Als je de rotonde afgaat, moet je altijd richting aangeven.

  • Voetgangers of fietsers die op een voetgangers- of fietspad binnen de rotonde lopen of fietsen, krijgen voorrang. 

  • Voetgangers of fietsers die op een voetgangers- of fietspad buiten de rotonde lopen of fietsen, en een voorrangsbord of haaientanden hebben, moeten voorrang verlenen. 

  • Op een rotonde mag je rechts inhalen.

  • Een tram die de rotonde verlaat, heeft voorrang op al het overige verkeer op de rotonde, want een tram stopt alleen voor een stoplicht, haaientanden of zebrapad.

Richting aangeven op een rotonde

  • Wanneer moet of mag je richting aangeven op een rotonde? Er zijn een paar situaties waarbij je je richting moet aangeven en er is er een waarbij het mag.

Richting aangeven op een rotonde: Je gaat rechtsaf

  • Vóór het oprijden van de rotonde geef je richting aan naar rechts, want je gaat in principe naar rechts. Dit is verplicht. Ook geef je je richting aan als je afslaat.

Richting aangeven op een rotonde: Je rijdt de rotonde halfrond

  • Je geeft pas richting aan als je de rotonde afslaat, want je gaat eigenlijk gewoon rechtdoor. Je geeft na de eerste afslag (rechts) je richting aan.

Richting aangeven op een rotonde: Je rijdt de rotonde driekwart

  • Je hoeft geen richting aan te geven als je de rotonde oprijdt, maar het mag wel. Wanneer je afslaat, geef je richting aan (naar rechts), ná de tweede afslag (halfrond).

Hoe hard rijd je op een rotonde?

  • Op een rotonde rijd je niet te snel. Zo’n 20 tot 30 kilometer is snel genoeg. Zo blijft het voor iedereen veilig. Bij een turborotonde kun je eventueel iets harder rijden, als daar de ruimte voor is.

3 theorievragen over rotondes

  • Welke vragen kun je verwachten op je theorie examen? We geven je er alvast 3 inclusief het antwoord. Duizelt het je na dit blog nog een beetje? Geen zorgen. In onze complete online theoriecursus leggen we je alles uit wat je moet weten om te slagen voor je theorie, of je nu je bromfietsheorie, autotheorie of motortheorie wilt halen. Bekijk hier onze verschillende pakketten.

Theorievraag 1: Heeft een rouwstoet voorrang bij een rotonde?

  • Nee. De eerste auto van een rouwstoet moet voorrang geven aan het verkeer op de rotonde. Maar, zodra de eerste wagen is gepasseerd heeft de achterop komende stoet wel voorrang. In principe geldt dit alleen voor een rouwstoet waarbij de auto's een officiële rouwstoetvlag op hun auto hebben. 

    Meer weten over voorrang geven en krijgen? We schreven al eerder een blog over voorrangsregels

Theorievraag 2: Er zit een ambulance achter je als je de rotonde opgaat, wat doe je?

  • Quincy vertelt het je zelf:

Theorievraag 3: Mag je rechts inhalen op een rotonde?

Ja, dat mag.

Meer weten over rotondes? Volg dan onze online theoriecursus voor auto, motor of bromfiets. Online, snel, makkelijk, en mét oefenvragen.

Klaar voor de start?

Kies je pakket!

Krijg toegang tot het Deluxe pakket
Aanbevolen

Auto Deluxe

€64,99
31 dagen toegang
7 CBR examenmodules
  • Verkeersborden
  • Verkeersbegrippen
  • Engelse ondertiteling
  • 24/7 support

Auto Premium

€54,99
21 dagen toegang
5 CBR examenmodules
  • Verkeersborden
  • Verkeersbegrippen
  • Engelse ondertiteling
  • 24/7 support

Auto Lite

€44,99
7 dagen toegang
3 CBR examenmodules
  • Verkeersborden
  • Verkeersbegrippen
  • Engelse ondertiteling
  • 24/7 support